ŠTA SU DOBRE KORICE
Korice (omot) knjige moraju da privlače pažnju, ali i da je zadrže. Koji su sve faktori u igri da se to postigne, pokušaću da definišem u ovom blogu.
Dakle, cilj su nam upečatljive korice. One koje se izvajaju i pamte. Korice koje počinju da pričaju priču koja iza njih stoji i gađaju pravo u metu.
Pisac ne treba da bude i dizajner, ali valjalo bi da zna šta hoće. Ili bar šta neće. Jer prvo što će urednik uraditi, nakon što pročita vaš rukopis, jeste da vas upita imate li neku ideju kako korice treba da izgledaju. Evo sedam koraka koji će vam olakšati odgovor:
- Potražite prethodne radove dizajnera
Možda ćete biti u prilici da sami birate dizajnera, ili ćete sarađivati sa nekim koga vam izdavač predloži. U oba slučaja neinformisanost je vaša slabost. Toliko ste vremena, truda, rada, uložili u napisano delo, da nema smisla da na koncu koji delo krasi, ,,padnete”. Kada je sve dovedeno do perfekcije, valja se podjednako detaljno, sistematski i zahtevno pozabaviti i koricama.
Korice knjige su kao dobar ram za naočare. Odlazak kod frizera i frizura koja ženi najlepše stoji. Kožna tašna koja je u istoj nijansi kao cipele. One su nešto što se i vidi i vrednuje. Ili će vas ,,povući za rukav” ili ćete ih zaobići i ne znajući da postoje. Zato se uključite u priču o njima i uzmite učešća u njihovoj izradi.
Ne kažem da se dizajneru mešate u posao, nitii da mu govorite šta treba da radi. Ali vaša knjiga je vaše čedo. Ko bolje od majke zna šta detetu treba? Ko bolje od autora može da ima viziju šta je adekvatno za sadržaj koji je sam stvarao?! Postavite stvari tako da budete pitani.
Zato se treba informisati ko je izabran da dizajnira korice vaše knjige. Ili ćete se sami ,,baciti u potragu” za njim. Najbolje reference biće postojeći radovi. Pogledajte kako izgledaju korice knjiga koje je uradio za druge autore. One vas mogu privući, ili odbiti. Ne očekujte ogroman zaokret u radu. Umetnikov ,,rukopis” je ravan otisku prsta. Broju cipela koji neko nosi. Noga neće ni da poraste, ni da se ,,skrati” samo zato što bi vama to odgovaralo. On je upravo onakav kako ste ga u startu doživeli! Uzmite, ili ostavite. Budite oprezni pri tom najvažnijem koraku! Zato je i stavljen na prvo mesto. Svi ostali biće finese!
- Smisliite ,,ubitačan” naslov
Dizajneru treba dobar ,,materijal”. Jedan od aduta i vaših i negovih je snažan, upečatljiv, pamtljiv, ubitačan naslov. Reč. Bomba. Pamtljiva fraza. Intrigantna rečenica, neočekivana igra reči u sintagmi.
Naslov je kao zavodljiv parfem na dami za kojom se svi osvrću! Naslov knjige počinje da priča priču koja je iza korica. On motiviše dizajnera i upućuje ga u kom pravcu treba da krene. Žanrovskom, vizuelnom, koloritnom…
Dakle, obratite pažnju na naslov. Pri njegovom izboru nema zbrzavanja i improvizacije. U njega staje ceo roman, zbirka, čitav jedan svet… Mnogo je bitan!
- Razmišljajjte o fontu
Kada objavljujete prvu knjigu, samo želite da izađe što pre. Zapravo, tada i ne znate na šta sve valja obratiti pažnju. A korice prvog romana stvaraju vaš umetnički vizuelni identitet. Valjalo bi dobro ga postaviti, da se napravi neka vrsta ,,šablona” koji će slediti i svi sledeći romani. Ovde prvenstveno mislim na font slova. Jer će se on vezivati za sve naslove i vas. Biće znak prepoznavanja. Mali pečat vas kao pisca. Imajte to na umu i učestvujte prilikom njegovog izbora. Tražite da vam pokažu nekoliko varijanti. Birajte onu koja napribližnije oslikava vas i vaš senzibilitet. Jeste u pitanju detalj, ali je izuzetno značajan za ceo ,,paket aranžman”!
- Odaberite fotografije koje vas asociraju na vaš tekst
Pokažite dizajneru fotografije koje vas po atmosferi ili motivima asociraju na vaš tekst. To može da bude samo neki detalj koji je važan za radnju ili karakterizaciju lika (medaljon, prsten, nož, razbijeno ogledalo, pero…). Takve stvari znate samo vi i urednik koji će takođe dati sugestije. Oslušnite šta će predložiti. Kroz njegove ruke je prošlo more tekstova, prošao je kroz sve faze opremanja knjiga, pa je čovek koji ,,ima nos” za te stvari. Združenim snagama možete postići čuda.
- Napišite efektan sažetak
Ako posmatrate ljude u knjižarama, videćete da malo zagledaju naslovnu starnu, a onda okreću poslednju i čitaju sažetak. Kratak sadržaj na K4 ih upućuje u radnju romana, pomaže im da odrede kom žanru delo pripada, o kom vremenu i mestu govori… Od toga šta pročitaju u velikoj meri zavisi da li će knjigu vratiti ili odneti do kase.
Potrudite se da na uzbudljiv, sažet i upečatljiv način u nekoliko rečenica predstavite ili prepričate svoju knjigu. Neka i vas te reči privuku, omađijaju, zavedu. Tako ćete znati da ste uradili dobar posao.
Ja nekoliko dana posvetim upravo sažetku na zadnjoj korici. Čak napišem 3-4 verzije. Iščitavam ih, upoređujem, pravim selekciju, a potom se konsultujem prvo sa ljudima iz svog okruženja, a potom i sa urednicom, koju zamolim da najbolju doradi i prilagodi. Ona im uvek doda ono nešto što privlači pažnju i mami čitaoca. Stručnjak je stručnjak, imajte i to uvek na pameti!
- Odlučite da li da dominira nalov ili vaše ime
Predlažem da uzmete i pred sebe stavite knjige omiljenih pisaca (kod kuće ili u knjižari). I to onih čije knjige željno iščekujete iz godine u godinu. Prvo pogledajte koliko se međusobno razlkuju. Uočićete da za svakog od njih ne morate da pročitate ime autora da biste znali čija je knjiga. To znači da je korica već izbrendirana. Onda uzmite nekoliko knjiga od istog autora. Primetićete kako su sve različite, ali ,,na isti kalup”. Biće uočljiv njihov zajednički imenilac. E, to se traži. Da kada sa deset metara ugledate knjigu znate čija je i da upravo nju želite!
Kada se odlučujete za identitet korice, dve su varijante kada su natpisi na njoj u pistanju. Jedna je da na njoj dominira ime autora nad naslovom (kao kod Nore Roberts, recimo) ili naslov nad imenom i prezimenom autora (kao kod Fredrika Bakmana, na primer). Razmislite koju varijantu želite, jer to vam ostaje na duže staze. Svaka od njih ima svoje prednosti.
- Birate ili boje ili svedenost
Mnogo se napredovalo u grafičkom dizajnu. Uvek se iznenadim koliko daleko mogu da odvedu dobra ideja i vrhunski umetnik. Ipak, opet napominjem, i ako je najbolji, najcenjeniji, najhvaljeniji, slikar u pitanju, njegove slike ipak neće biti na zidovima u svakom domu. Ukusi su različiti. Isto važi i za dizajn korica knjiga. Neki autor će ,,govoriti” odsustvom boja, svedenim izgledom, uz samo po koji sugestivan detalj, dok će u skladu sa pričom i prirodom drugog autora eksplozija boja označavati ono o čemu govori. Odredite se kom tipu pripadate i dajte sugestije u tom pravcu.
Ukoliko sve ove napomene ozbiljno shvatite i posvetite im pažnju koju zaslužuju, korivce knjige će se dopasti prvo vama, a potom i svima ostalima!